Magunkért - Másokért - Egymásért

Naturalness

Naturalness

Mi is az a Mosódió?

Környezetbarát alternatíva

2021. március 25. - Naturalness

soap_nuts_a_natural_way_to_wash_laundry.jpg

Egyre többen használnak ma már valamilyen öko, bio, környezetbarát terméket, legyen szó szépségápolásról, egészséges élelmiszerekről vagy akár a takarításról. Persze egy termék környezetbarát tulajdonságát nem egyszerű megállapítani, hiszen számos szempontot figyelembe kell venni. Fontos a gyártás módja, a csomagolás milyensége és az adott termék használat utáni élete is. Ezeket megvizsgálva a mosódió mindenképp környezetbarát, sokan a legjelentősebb bio mosószerként tartják számon a világon, tőlünk nyugatra pedig már igen elterjedt. 

 A mosódiófa, másik nevén szappanfa a szappanfafélék családjába tartozik. Délkelet-Ázsia, India területén előszeretettel termesztik és használják is. A fa 2,5-3 centiméter átmérőjű termését nevezzük mosódiónak, amit Pakisztán, India és Indonézia területén is évszázadok óta használnak mosásra. A mosódió a növény kimagozott termése. Tartalmaz a dió héja egy úgynevezett szaponin nevű anyagot, ami meleg vízzel érintkezve habozni kezd, ezáltal jelentős mosóerővel bír. Jól oldja a szennyeződéseket és a kellemetlen szagok eltávolításában is segít. 

Hozzá lehet jutni magához a dió héjához is, amit a ruhák közé lehet helyezni, de folyékony formában is meg lehet vásárolni. Igazából 30-95 °C mosási hőmérséklet között teljesen megbízhatóan működik, fontos elmondani, hogy teljesen környezetbarát, 100 %-ban lebomlik, nem tartalmaz foszfátokat és semmilyen szintetikus anyagot, ezért nem okoz bőrirritációt, teljesen antiallergén, így allergiások és bőrbetegségekben érintettek is teljesen nyugodtan használhatják. Lágyítja a vizet is, így a ruhák is puhábbak lesznek a mosás után.

Bármilyen mosószert választunk is, rengeteg vegyszert juttatunk a lefolyóba minden mosás alkalmával, a mosódió viszont teljesen természetes, növényi eredetű, így ez miatt sem kell aggódnunk. Legyen szó színes vagy fekete ruhákról mindegyikhez jó döntés, nem fakítja a színeket, de ha igazán kényes az adott ruhanemű a legjobb választás a folyékony változatát használni.

Folyékony verzióját használhatjuk bármelyik mesterséges tisztítószer helyett, többlet funkcióját tekintve pedig gazdaságos is. Lehet kapni illatmentes kiszerelésben is, de egyre többször fordul elő, hogy valamilyen természetes illatanyag hozzáadása történik, ilyen lehet például a sokak által kedvelt levendula. 

Abban az esetbe, ha magát a héjat vásároljuk meg, akkor jó tudni, hogy egy kilogramm ára körülbelül 3000 Ft körül mozog, ami elsőre soknak tűnhet, ha összehasonlítjuk más vegyszereket is tartalmazó mosószerekkel, de egy mosás alkalmával elég 3-4 darab egész héj alkalmazása és nem mellesleg egy ilyen adag felhasználása akár 3-4 alkalommal is újra megtörténhet, a hatás ugyanaz, így az 1 kilós kiszerelés hosszú ideig is elég. Kipróbálásra pedig próbacsomagot is lehet kapni, így nem kell egyből beruházni nagyobb mennyiségre, ha nem vagy biztos benne, hogy beválik.  Bioboltokban a legjobb döntés beszerezni, az interneten rengeteg lehetőség kínálkozik erre.

Én most vásároltam először mosódiót és ráadásul a folyékony verzióját, plusz narancsolajjal illatosított is, így nem biztos, hogy ez volt a legjobb választás, de legközelebb körültekintőbb leszek. 1,5 liter mosódiót vásároltam kb. 1600 Ft-ért. Negatívum pedig még, hogy műanyag flakonban árulják, de sajnos sehol nem találtam másik lehetőséget jelenleg. Mindemellett kipróbáltam és egyből a párom munkára használt ruháin teszteltem le, hiszen ha azokat tisztává varázsolja, már megérte. Eddig nem nagyon találtam olyan mosószert, ami minden foltot kiszedett volna, elhalványították ugyan, de teljesen soha nem tűntek el. A kisfiam pizsamáin is tesztelhettem volna, mert még egy mosószer sem volt képes kihozni belőlük a kakaófoltokat, de ami késik, nem múlik ugyebár. :)

Még egy fontos dolgot megemlítenék, ha mosódiót használsz nem szükséges öblítőt önteni mellé. Én ezt csak a mosás közben tudtam meg, így pluszban az is került a gépbe, de legközelebb okosabb leszek ebben is, arra is keresem az alternatív megoldásokat, erről is tervezek majd írni a későbbiekben.

Tehát a tapasztalataim a következők:

Minden alkalommal, ha munkára használt ruhákat, konyharuhákat mosok alapvetően 60 °C fokon indítom el a gépet, ebben az esetben is így tettem. Magasabb hőfok, jobb eredmény ugyebár, fertőtlenítés szempontjából mindenképp. Egy kupaknyi mennyiséget írt egy adag mosáshoz, ami lényegesen kevesebb lett, mint amit megszoktam. Egyébként itt még megjegyezném, hogy úgy tudom, hogy ha magát a héjat használjuk, azokat kiszerelésnek megfelelő zsákokban árulják, és a vászontasakban kell berakni a ruhák közé. Én is dilemmáztam, hogy a mosógép dobjába vagy a mosószer helyére öntsem, végül az utóbbi mellett döntöttem. 

Mikor kinyitottam a mosógépet nem csapott meg elsőre az erős mosószer illat, de még az öblítőt sem nagyon éreztem, igazából, ha jobban belegondolok semmilyen illat nem nagyon volt, még a narancs sem, pedig mikor magát az üveget kibontottam elég erős narancs aromája volt, így gondoltam ez biztos dominálni fog. 

Majd mikor elkezdtem kipakolni a ruhákat, ténylegesen éreztem, hogy megváltozott az anyaguk, nem voltak durvák és kemények, mint eddig, nem álltak úgy össze, mint amikor másik mosószert használok. Azt gondoltam egyébként, hogy még ennél is puhább ruhák várnak rám, de persze lehet ha magát a héjat használom, jobb eredményt kapok, de így sem vagyok csalódott, sőt...

A tisztítóereje pedig egészen elképesztő, végig néztem teregetés közben azokat a ruhákat, amikre emlékeztem, hogy makacs foltok voltak rajtuk és egytől egyig minden eltűnt, de tényleg. A kávéfoltok, a zsírfoltok, minden. Soha, egyetlen folttisztító sem volt ilyen hatásos. Igazán meglepődtem rajta, hogy ilyen tisztán kerültek ki a ruhák a mosásból. 

Nem kizárt, hogy valami elkerülte a figyelmem és hogyha megszáradnak a ruhák találok még rajtuk kivetnivalót, de összességében nagyon elégedett vagyok az eredménnyel. Nagyon makacs szennyeződések esetén javasolni szokták a folttisztító sót is mellé, egyenlőre én nem látom szükségesnek.

Kétségkívül kifogom próbálni tisztítószerek helyett is, remélem ott is hasonló pozitív csalódás fog érni, és mindenképp írni fogok róla. Most pedig megyek és kipróbálom a kakaófoltos pizsamákon is, hátha egyszer teljesen újnak tűnnek majd. :)

Forrás: Google, Pinterest

 

 

süti beállítások módosítása